Close

Sanna | Tekst & Gebaar | 31-10-2022

Nieuwe blog schrijven? Doe niet zo moeilijk. Steek oude teksten in een nieuw jasje

Hoe? Leg ik je uit in dit artikel

Waarom zou je elke keer nieuwe, verse content moeten maken als je al talloze mooie teksten hebt geschreven? Zonde. Gebruik je oude tekstpareltjes gewoon opnieuw. Scheelt weer tijd en moeite. Bovendien boost je er je SEO mee. Wie wil dat nou niet? Ik geef je 5 tips om moeiteloos content te hergebruiken.

 

Eerst even op een rij waarom je content zou recyclen


Oude content zakt op socialmediakanalen vaak buiten beeld. Niemand scrolt meer dan 9-10 berichten naar beneden. Nieuwe volgers of leden missen dus misschien wel waardevolle informatie. Het is zonde om steeds opnieuw teksten te schrijven over een onderwerp waar je al sterke teksten over hebt geschreven. Bovendien kun je een verhaal op meerdere manieren vertellen.


Oudere teksten kun je dus gemakkelijk herschrijven zonder het doel, de doelgroep en het onderwerp uit het oog te verliezen. Door je verhaal steeds op een andere manier te vertellen ziet de lezer, én Google, jou als expert. ‘Zo, die heeft veel kennis over dat onderwerp!’


Maak gebruik van de statistieken van bestaande teksten. Kies een artikel, blog of post uit met een hoge score. Deze herschrijf je, pas je aan of steek je in een nieuw jasje. Hatsjee, nieuwe copy. Weinig moeite en in een mum van tijd kun jij weer doen wat je het liefste doet: je vak uitoefenen.


En dan nu de tips!

 

Tip 1. Verander de inhoud van een oude tekst

Herschrijf je bestaande post. Het onderwerp blijft hetzelfde, maar de tekst schrijf je net even anders. Begin bij de titel, want je kopieert natuurlijk niet 1-op-1 oude berichten. Lees je blog, artikel of bijdrage nog eens kritisch door en vraag je af of de titel nog steeds past bij de inhoud. Kan het sterker? Zit er een zoekwoord in je titel (dat versterkt je vindbaarheid)? Zou je een taalgrapje kunnen toepassen in de titel?


Pas daarna de intro aan. En maak in de tekst nu eens gebruik van bijvoorbeeld bullets bij een opsomming. Voeg een poll toe of maak er een quiz van. Haal dubbele tekst weg en voeg een feitje toe. Bijvoorbeeld in de vorm van actuele cijfers. En verander de afbeelding ook even.


Tip 2. Van blog naar weggever

Maak van je bestaande tekst een weggever. Een gratis e-book bijvoorbeeld. Vooral de tekst van een langere blog kun je prima hergebruiken voor een weggever. Zorg er wel voor dat er in de weggever unieke content zit. Je geeft een weggever in ruil voor een e-mailadres. Dan wil de ontvanger ook unieke waarde die niet terug te vinden is in een openbare blog.


Tip 3. Hergebruik fragmenten

Heb je langere teksten geschreven (blogs, artikelen, whitepapers) en ben je nu bezig met een post voor op social media? Knip dan een pakkend stukje uit de lange tekst en maak die socialproof. Schrijf er een paar zinnen bij om er lekker leesbare tekst van te maken. Dit kun je gebruiken als post óf als intro met link naar die oudere blog. Lees die oudere tekst dan wel van tevoren even goed door en controleer of de info nog actueel is.


Tip 4. Delen op ander kanaal

Ben je in de tussentijd aan het linkedinnen geslagen? Of heb je een Twitter-account geopend? Knal daar gewoon wat ‘oude’ content op van posts op een ander kanaal (Facebook of Instagram oid). Pas wel even het aantal toegestane tekens aan, check of de inhoud nog actueel is en maak er een mooie bijdrage of tweet van.


Tip 5. Deel je blog in je funnel of nieuwsbrief

Funnel? Ja, je treintje met mails die je verstuurt als iemand zich inschrijft voor jouw nieuwsbrief bijvoorbeeld. Of een cursus bij je koopt. Zonde van je tijd om allemaal nieuwe content te maken. Gebruik gerust een relevante oude blog.


Gebruik je blog ook als content voor je nieuwsbrief. Niet alleen fijn nieuwsbriefmateriaal, maar je verhoogt hier ook de traffic naar je website mee. Mensen klikken op de link en komen uit op de blogpagina van jouw website. En hoe meer traffic, lieve mensen, hoe groter jouw vindbaarheid.


Klaar? En delen maar!

 

Kan ik je ergens mee helpen?

Zie je niet zo goed hoe je oude copy kunt hergebruiken? Of wil je nieuwe teksten laten schrijven door een tekstschrijver, zodat jij ze later kunt (her)gebruiken? Neem dan gerust contact met me op. Ik schrijf en herschrijf online teksten voor blij ei-ondernemers die al een business hebben staan, maar hun verhaal niet goed onder woorden krijgen.

Mail naar sanna@tekstengebaar.nl en ik mail je binnen een dag terug.