Close
Sterke webteksten schrijf je zo

Auteur: Sanna Tekst & Gebaar | datum: 21-02-2021

Wat is de basis van een sterke websitetekst?

Hatseflats. Kvk-nummer in de pocket, btw-nummer aangevraagd, webdesigner geregeld en knallen met die hap. Oh wacht, teksten voor je website. Uh… waar begin je eigenlijk? 

 

Met een fancy website en een prettige menustructuur ben je er nog niet. Je bent een eind, maar achteroverleunen is er nog even niet bij. De teksten die jouw mooie website gaan vullen, zijn vaak een onderschoven kindje. ‘Doen we zelf wel even’ en ‘Zo moeilijk kan het niet zijn’ is vaak wat ik hoor.

 

Oké, weet jij hoe je bezoekers trekt naar je website met goede teksten? Weet jij wat er nodig is om op te vallen bij Google en dus bij de klant? Hoe je sterke en overtuigende teksten schrijft en welke tekst je plaatst op de homepagina en wat op de Over mij-pagina? Allemaal duidelijk? Of toch maar even doorlezen 🙂

 

Wat jouw bezoeker namelijk wil is op de juiste pagina de juiste content vinden. Hij wil niet hoeven zoeken naar zijn informatie. Tijd kost geld en door teksten moeten ploeteren om bij de juiste informatie komen, is het laatste wat jouw lievelingsklant wil.

Om ervoor te zorgen dat Sjaak niet afhaakt en vindt wat hij zoekt, volg je deze vijf stappen.

 

Easy peasy.

We beginnen bij het begin.

 

Stap 1. Bepaal het doel van je teksten

Zorg dat je duidelijk hebt waarom je een tekst schrijft. Wil je de lezer overtuigen van jouw mooie dienst of product? Of wil je ze aansporen tot het inschrijven op jouw nieuwsbrief?

Het doel van je tekst bepaalt de opbouw en de tone of voice. Als je dit niet helder hebt, dan zullen je teksten kant noch wal raken en gevolgen hebben voor je online vindbaarheid.

 

Stap 2. Wie is je doelgroep?

Heb jij al helder wie jouw ideale klant is? Weet voor wie je de teksten schrijft. Als geen ander voel je hun pijn en worsteling. Je kan je goed inleven in de vraag van de klant, maar daarvoor moet je wel precies weten wie die klant is.

Daardoor ken jij de woorden die jouw droomklant gebruikt. Die woorden zet je ook in je teksten, zodat jouw doelgroep zich aangesproken voelt, zich gehoord voelt. Show off met die expertstatus en je bouwt een vertrouwensband op met de lezer. Heel belangrijk dus.

 

Stap 3. Bepaal de onderwerpen en hun plek

Verdiep je in waar welke informatie moet komen op je website. Ik zie nog heel vaak verwarring tussen de Over mij-pagina en de homepagina bijvoorbeeld. Op de homepagina schrijf je geen teksten over jezelf. Hooguit een korte introductietekst onderaan je homepagina met een link naar het uitgebreide verhaal op de Over mij-pagina.

Op de homepagina wil de bezoeker in één oogopslag zien waar hij is en welke informatie hij waar vindt. Niet te veel tekst. Hoe meer tekst, hoe sneller mensen doorklikken naar een andere website. Wees kort en bondig en navigeer de bezoeker naar de juiste pagina.

 

Stap 4. Spreek je lezer aan op de juiste toon

Daarom is het ook zo belangrijk om te weten wie je doelgroep is. Ta-daaa, bruggetje. Bepaal de juiste tone -of-voice op basis van jouw doelgroep. Met wie heb je te maken en welke toon gebruiken zij zelf? Welke toon je ook kiest, formeel of informeel, voer hem wel consequent door. Switch niet halverwege de tekst. Bepaal voordat je begint met schrijven of je ‘u’, ‘je’ of ‘jullie’ gebruikt.

 

Hetzelfde als voor hoe je jezelf benoemt. Schrijf je in de ik-vorm? Wees daarin consequent. Switch niet naar ‘wij’ of ‘ons’.

 

5. Schrijf helder en to the point.

Kom snel bij de kern van je boodschap. Draai er niet te lang omheen en vermijd dubbele zinnen. Een lezer wil niet eerst door onnodige info ploeteren om bij de informatie te komen die hij of zij zoekt. Dus als je een salespagina schrijft over jouw dienst, begin dan niet bij een alinealang verhaal over de oorsprong van jouw business. Die info hoort thuis op de Over mij-pagina.

 

Laat je tekst even ‘sudderen’ en lees hem dan aandachtig door. Alsof jij jouw ideale klant bent. Leest het prettig en klopt de zinsopbouw? Voorkom wollige taal en loze zinnen. Stap als het ware even in het hoofd van jouw droomklant.

 

Happy met jouw content?

Of kan het beter? Een aardig moppie kunnen schrijven, wil nog niet zeggen dat je goede webteksten schrijft. Content schrijven voor je website is een heel andere tak van schrijven.

 

Ik help je er graag bij met mijn schrijftraining Toffe teksten. Ik leer je een commercieel sausje maken voor je zelfgeschreven teksten, waardoor jouw teksten opvallen bij je droomklant én bij Google.

 

Vragen? Stel ze gerust. Mail me naar sanna@tekstengebaar.nl