Close
deurmat blog hometekst

Ken je ze? Teksten als ‘Welkom op mijn website, leuk dat je er bent’? Je ziet ze vaak op een homepagina. De eerste zin bovenaan de webpagina.

Iew! Zó jaren 90. Niet doen, vreselijk. Ik geef je drie redenen waarom deze zin verboden is en leg je uit hoe het wel moet.


Hartstikke lief hoor, die vriendelijke welkomstwoorden, maar volstrekt onnodig. Naast dat het een inspiratieloze jeuktekst is, is het ook nog eens totaal irrelevant. Natuurlijk ben ik welkom op je website. Dat hoef je niet te zeggen, want ik wist al dat ik op je website was door je logo en bedrijfsnaam. Op de homepagina schrijf je een tekst die vertelt wie je bent en wat je doet. Je heet er bezoekers geen welkom.


Opzij, opzij, opzij…

Bovendien heeft de websitebezoeker weinig tijd. Hij heeft haast en is op zoek naar een oplossing. Hij wil in luttele seconden vinden wat jij hem te bieden hebt. Lukt dat niet, omdat hij eerst door onnodige teksten moet scrollen, dan gaat hij verderop kijken. Logisch.


Woorden vs. gevoel

Iemand welkom heten via een tekst werkt niet. De bezoeker wil zich welkom voélen. Hij wil het gevoel krijgen dat jij exact hebt, waarnaar hij op zoek is. Dat jij zijn probleem begrijpt en hem kan helpen met de oplossing. Dan pas voelt die potentiële klant zich welkom en bouw je een vertrouwensband met hem op.


Punten scoren bij Google

Misschien wel de meest belangrijke reden om je potentiële klanten geen welkom te heten: deze welkomstzin staat in de weg. Met de eerste zin op je homepagina speel je met de zoekmachineoptimalisatie. Met de juiste woorden in deze H1-header scoor je punten bij Google. Pak die kans en zorg dat je woorden gebruikt die vertellen waar jouw website over gaat. Het zou zonde zijn als je door een verkeerde, nietszeggende tekst minder zichtbaar zou zijn voor jouw ideale klant.


Hoe dan wel?

Gebruik in die paginakop de zoektermen die jouw klant gebruikt. Je hebt bijvoorbeeld een kapsalon in Arnhem voor mensen met kroeshaar en krullen:


‘Hair&Co, dé kapsalon van Arnhem gespecialiseerd in kroeshaar en krullen’


In deze kop maak je dus een aantrekkelijke beschrijving over jouw diensten of producten. Dat vindt een zoekmachine prettig. Hij zal je website sneller herkennen als duidelijk is waar het om gaat. Wanneer iemand in Google zoekt op Arnhem en kroeshaar, dan zal jouw site hoger scoren. En dat is gunstig voor je vindbaarheid.


Beschrijf daarna in een paar zinnen wie je bent en wat jij voor je ideale klant kan betekenen. Je zogenaamde elevator pitch. Kort en krachtig. Geen methodiek, geen voorstelrondje of uitleg van diensten. Eerst die pitch. Dan weet de bezoeker meteen dat hij bij het juiste adres zit. Of niet.


Wees creatief!

En ten slotte: verzin eens een leuke, aantrekkelijke en onweerstaanbare tekst. Wees daarin creatief. Je bent niet de enige die deze welkomsttekst gebruikt. Probeer eens out of the box te denken en op te vallen. Een originele tekst, trekt de aandacht. Schrijf een goed verhaal, je beste zin ever, maar geen slappe hap als een gemakkelijk welkomsttekstje. Schrijf die pakkende header. Een voorbeeld:


‘De beste wijnen vindt u in onze eeuwenoude wijnkelder. Kom gezellig proeven!’


Of:


‘Binnenkort trouwen? Wij ontwerpen, drukken en bezorgen de trouwkaarten voor jullie’


Dat leest toch tien keer leuker dan: ‘Welkom op mijn website, kijk gerust rond’ (Je hebt ze echt!)

Kortom: zinnen als ‘Welkom op mijn website, wat kan ik voor je doen?’ hindert niet alleen je vindbaarheid, maar zijn ook nog eens heel ouderwets. En foeilelijk.

copywriter met typemachine
Leer hoe je zakelijke teksten schrijft

Schrijf je in voor gratis waardevolle schrijftips!

Twee keer per maand ontvang je een nieuwsbrief met inspiratie en praktische schrijftips waarmee je zelf aan de slag kunt.