Close
tekstschrijver-inschakelen-laptop

Vorige maand werd ik gebeld door fysiotherapeut Mischa (34). Hij runt al jaren zijn eigen praktijk in Alkmaar. Ooit is hij begonnen met een zelfgebouwde website, maar nu hij groeit nu hij uit zijn jas. Hij heeft een serieus klantenbestand opgebouwd en wil professionaliseren. Te beginnen bij een nieuwe website, want die was behoorlijk verouderd. Daarvoor had hij nieuwe teksten nodig. Teksten die meer bij hem passen en die vertellen waar hij nu voor staat en waaruit zijn passie voor fysiotherapie is ontstaan.  

 

Opbouw van de tekst

 

Om de kosten een beetje te drukken schreef hij de teksten zelf. Maar dat bleek al gauw een lastige klus. Hij stuitte op vragen als: voor wie schrijf ik eigenlijk, hoe bouw ik een tekst op die aanspreekt en welke woorden moet ik gebruiken om beter te scoren bij zoekmachine Google? Hij raakte onzeker en kwam via een bevriend therapeut bij mij terecht met de vraag of ik hem wilde helpen.

“Ik dacht: ik schrijf die teksten wel even. Not!”

Bepaal eerst je ideale klant

 

Het eerste wat ik dan altijd vraag is: ‘Voor wie schrijf je teksten, wie is jouw ideale klant?’ Vaak krijg ik dan als antwoord: ‘Iedereen die mijn diensten nodig heeft’. In het geval van Mischa dus iedereen die fysiotherapie nodig heeft. Daar gaat het een beetje mis. 

 

Wanneer je teksten schrijft voor jouw website is het cruciaal om precies te weten wat jouw doelgroep is, zodat je de lezer rechtstreeks kunt aanspreken. De lezer is jouw potentiele klant en die wil gehoord worden, die wil dat de tekst over hem gaat en over niemand anders. Wanneer dat duidelijk is, kun je gerichter schrijven en de lezer beter aanspreken. Daarna komt pas de prikkeling en de actie. Dus zorg dat je dat eerst helder hebt: jouw doelgroep, jouw ideale klant.

 

 

Tekstrapport

 

Na een paar dagen belde Mischa terug. Hij had er goed over nagedacht en omschreef met stevige en heldere woorden zijn ideale klant. Mischa is gespecialiseerd in schouder- en rugklachten, dus dat mag terugkomen in de tekst. Daarmee onderscheidt hij zich. Stel, iemand valt van de trap en heeft last van zijn of haar schouder. Dan googelt die persoon: ‘schouderklachten na val van trap fysiotherapeut’ of iets in die geest. De kans dat Google hem eerder vindt is dan groter. Vanuit hier kon ik verder. 

 

 

Nadat zijn ideale klant duidelijk was, we zijn doelgroep bepaald hadden en zijn onderscheidende vermogen helder, heb ik zijn teksten aangepast. Zonder al te veel te veranderen aan de inhoud. De tekst leest nu vlotter en er zit nu een duidelijke structuur in de opbouw, die uiteraard eindigt met een onverstaanbare call to action.

“Ik kreeg meteen al twee telefoontjes van patiënten die mij gevonden hadden via Google. Het werkt dus echt!”

Tekstschrijver inschakelen

 

Mischa is niet de enige die worstelde met zijn tekst. Ik krijg regelmatig dit soort opdrachten. Overtuigende teksten schrijven is moeilijker dan je denkt en kost soms veel tijd. Het is zonde om daar zo op te ploeteren, als de kritische maar liefdevolle blik van een professional met één klik van je verwijderd is 😉

 

 

Krijg jij ook te weinig klanten? Kun je niet de juiste woorden vinden voor jouw landingspagina, ‘Over ons’-pagina of blog? Ben je toe aan een nieuwe branding met andere teksten en kun je mijn hulp goed gebruiken? Neem gerust contact met me op, dan help ik je net als bij Mischa naar een goedlopende, foutloze en overtuigende tekst.