Close

Help, waarover moet ik bloggen?

6 tips voor originele blogonderwerpen

Ik val maar meteen met de deur in huis: met blogs ben je beter vindbaar voor jouw ideale klant. Bovendien kun je de blogs recyclen in je content voor social media. Maar waarover blog je dan? En wie zit daarop te wachten? Hoe dat allemaal werkt?

 

Het eerste wat je nodig hebt om een blog te schrijven, is inspiratie. Weten waarover je wil bloggen. En voor iemand die geen schrijfervaring heeft kan het heel lastig zijn om een blogonderwerp te bedenken. Maar geloof me, er zijn meer blogonderwerpen voor jou dan je denkt. Mijn tips helpen je een handje op weg. En kom je er dan nog niet uit? Dan bel je mij. Ik schrijf blogs voor a living. Scheelt jou weer een boel tijd en frustratie. Maar eerst ga je het zelf proberen. 

 

Tip 1. Ga struinen op social media

Ik kan echt uren op social media zoeken naar leuke ideeën, tips en handvaten. Vaak vergeet ik de tijd en ga ik bijvoorbeeld op Instagram van het ene account naar het andere. Pak pen en papier en doe inspiratie op. Lees wat je klant bezighoudt. Waar zijn zij naar op zoek en hoe kan jij ze daarbij helpen? 

 

Op Instagram ben ik groot fan van de hashtag. In de zoekbalk bovenin je scherm kun je een zoekwoord typen. Klik het woord ‘tag’ aan en alle posts die met jouw zoekwoord te maken hebben verschijnen op je scherm. Kijk op de accounts die jij volgt en zoek onderwerpen door blogs te lezen en websites af te struinen. Wedden dat je er inspiratie van krijgt?

 

Tip 2.  Gebruik het nieuws van de dag

Beetje afgezaagd, dus kijk uit dat het niet een te dikke inkopper wordt, maar het kan helpen.
Volg de actualiteiten en speel in op wat er gebeurt in de wereld. Haak bijvoorbeeld in op het nieuws van de dag en maak een bruggetje naar jouw dienst of product. 
 
Wist je bijvoorbeeld dat je op de site van Days of the Year precies kunt zien wat er gevierd wordt die dag? Vandaag, 30 januari, is het Croissant Day. Ben je een bakker, blog dan vandaag over de croissant. Hoe maak je de lekkerste croissant, hoe en wanneer is de croissant ontstaan of geef 5 tips voor het net even anders serveren van een croissant.

 

Maar: begin je tekst niet met: ‘Vandaag is het Croissant Day.’ Daar begint iedere blog zo’n beetje mee. Start origineel, bedenk een goede eerste zin, een lekkere binnenkoper, een trigger. 

 

Vandaag is het ook Insane Answering Message Day. Doorbreek die saaie berichten op het antwoordapparaat en bedenk een leuke, grappige, creatieve boodschap. Dus geen klassieker als: ‘Goedendag, dit is het antwoordapparaat van Pietje Puk. Ik ben er even niet. Spreek een boodschap in na de piep’. Maar: ‘Je spreekt met Bakker Kees, ik ben croissantjes aan het bakken. Bel me later even terug of kom gezellig naar de bakkerij.’ En daar schrijf je dan die blog over. 

 

Tip 3. Jij hebt de oplossing voor het probleem van jouw klant

Je klant surft op internet en is op zoek naar iets wat het probleem oplost. Hij heeft een nieuwe stropdas gekocht, maar heeft moeite met strikken. Schrijf als eigenaar van een herenmodezaak een blog over hoe je op de juiste manier een stropdas of vlinderdas knoopt. Leg de verschillende knopen uit en beschrijf stap voor stap de halve-windsor of de four-in-hand-techniek. Beschrijf in je blog als het ware de oplossing voor de niet-gestelde vraag. Ben je kledingkleuradviseur? Schrijf eens over de 10 meest gemaakte stijlfouten en hoe die te voorkomen.

 

Tip 4. Lang leve good old Google

Vraag het een zoekmachine! Zo simpel kan het zijn. Voer in de zoekbalk een woord of korte zin in en laat je verrassen. Zoek bijvoorbeeld op: ideeën blog spijkerbroeken. Het is gewoon een kwestie van aanklikken en kijken wat er komt. De site of de blog die je het meeste aanspreekt, zorgt voor de beste inspiratie. Maar let op dat je geen teksten letterlijk overneemt. Het gaat om de inspiratie. Schrijf wat steekwoorden op, maar vertel je eigen verhaal. Niemand wil een copycat zijn. 

 

Tip 5. Review een boek

Lees je graag? Schrijf dan eens een review van je laatst gelezen boek, je favoriete film of je lievelingsblog. Vertel wat je ervan vindt, maar wees niet te negatief. Dat leest niet lekker. Klanten willen graag horen wat de mening is van anderen, maar je moet ze de ruimte geven om te willen doorlezen. Geef een beoordeling over een product of dienst en bied jouw lezers nieuwe inzichten en inspiratie. Daarmee schep je een band.

 

Tip 6. En anders bel je Tekst & Gebaar

Vind je blogs schrijven echt gedoe? Heb je er geen tijd voor, geen zin in of geen aandacht voor, maar zie je wel het nut ervan? Dan bel je mij gewoon. Ik ben een tekstschrijver met jarenlange ervaring met het schrijven van blogs. Ik schud de onderwerpen zo uit mijn mouw, natuurlijk altijd in overleg met jou, en kan je zo veel blogs per maand leveren als jij wil. 
 
Keertje overleggen?

Nieuwe teksten voor je website nodig? Of wil je beter gevonden worden en structureel een blog laten schrijven? Kom maar bij mij. Ik schrijf webteksten voor ondernemers die al een business hebben staan, maar hun verhaal niet goed onder woorden krijgen. Met een goede bak latte en de nodige knaagvoer on the side ga ik graag voor jou aan de slag.