Close
Kat in doos copycat

Help, een copycat!

Hoe je van een na-aper een fan maakt

Een copycat is iemand die net iéts te veel inspiratie opdoet bij jouw product, dienst, vormgeving of teksten. Of erger: ze schaamteloos een-op-een overneemt. De na-aper lift als het ware mee op jouw succes. Vervelend zijn ze. Ik leg je aan de hand van eigen ervaringen uit hoe je frustratie omzet naar trots.

Bloed, zweet en tranen heb jij in je werk gestoken. Je hebt een mooi product gemaakt, een prachtige tekst geschreven of een spetterende branding laten ontwerpen. Dat heeft veel geld en tijd gekost, dus daar ben je trots op.

Door jouw teksten, diensten en producten onderscheid je je van andere ondernemers uit jouw branche of niche. Je laat jezelf zien en trekt je favoriete doelgroep aan. Niet cool als iemand anders daar zonder jouw toestemming mee vandoor gaat. Zeker niet als je al een behoorlijk klantenbestand hebt opgebouwd en goed gevulde portfolio bezit.

Een copycat pikt dus gratis en ongevraagd een brokje mee van jouw investeringen en succes. Of hij of zij daar hetzelfde succes mee behaalt, is een tweede. Ik denk het niet. Ik leg je later uit waarom.

 

Hoe herken je eigenlijk een copycat?

Een copycat heeft moeite met het ontwikkelen van een eigen stijl. De copycats die mij nadoen gaan er vandoor met mijn blogtitels, teksten, woorden en zinnen. Ik herken mijn eigen schrijfstijl, zelfbedachte samenstellingen, opbouw van de tekst en een-op-een overgenomen zinnen van een kilometer afstand. En ik gebruik nog wel eens een Engelse uitspraak die je niet vaak hoort. Dat valt op.

Onlangs ontdekte ik een tekstschrijver-copycat die zelfs bij een blog dezelfde afbeelding gebruikte. Zij plaatst eenzelfde foto, maar dan net even in andere kleuren. Het idee is hetzelfde. Irritant, boeiend en ook wel weer een beetje zielig dat ze het zelf niet kan verzinnen. En dom, want de na-aperij valt ontzettend op en leveren de copycat niks op.

 

Gejatte teksten gespot. Toeval?

Toch moet je voorzichtig zijn met iemand een copycat noemen. Het kan ook toeval zijn. Ik als tekstschrijver ben echt niet de enige tekstschrijver in Nederland. Ik vis met meerdere tekstschrijvers in dezelfde vijver. We hebben soms dezelfde doelgroep. Dan gebruiken we misschien wel eens dezelfde woorden in onze teksten. Want je schrijft immers teksten die aanslaan bij jouw doelgroep. Maar als de tekst van je concurrent op iets te veel overeenkomsten scoort, dan gaan wel alle alarmbellen af.

 

Waarom copyt een cat?

Vaak zijn het beginnende online ondernemers die alle kanten opvliegen, is mijn ervaring. Ze denken dat de hele wereld hun klant is. Ze willen snel en makkelijk hun dienst of product online zetten. Door gebrek aan ervaring, inspiratie of tijd spieken ze bij de succesvolle concurrent. En dat zie je terug op hun website. Copycats zijn onzeker, hebben gebrek aan inspiratie en willen snel bekendheid genereren. Dus jatten ze teksten en knallen deze snel online.

Kopiëren werkt altijd averechts

Nou denk je misschien dat goede teksten jatten voordelen heeft. Het is snel, kwestie van kopiëren en plakken en het levert zichtbaarheid bij je ideale klant op.

Dat is dus niet zo. Buiten dat de copycat juist niet opvalt bij haar (of zijn) doelgroep – als ze die al heeft – zorgt ze er ook voor dat ze niet geloofwaardig overkomt. Ze is niet authentiek en krijgt dus geen opdrachtgevers.

Bovendien herkent Google feilloos teksten die al eerder gepubliceerd zijn op een andere site. Google is niet gek. Sterker nog: de copycat kan er strafpunten voor krijgen in de vorm van juist géén zichtbaarheid bij de potentiële klant. De website van de copycat komt niet naar voren als die klant een zoekvraag invult in de witte balk. Zelfs niet met de juiste zoekwoorden.

Copycat gespot, wat nu?

Gotcha! Je hebt er eentje aan je broek hangen. Net als ik vorige week. De vraag is nu hoe je daarmee omgaat. Ik heb er een strategie voor bedacht. Gebruik hem ook, als je wil. Je hebt mijn toestemming 😊.

In het begin word ik er even boos van. En verdrietig en gefrustreerd, want ik heb veel tijd in mijn zorgvuldig geschreven teksten gestoken. Toch kies ik liever voor een positievere benadering. Blijkbaar maak ik mooie blogs en schrijf ik pakkende teksten op mijn website.

Hallo, compliment!

 

Het socialmediabericht met de gejatte tekst like ik. En ik ga de persoon volgen op social media. Niet omdat ik iemands account interessant vind, maar om te laten zien dat ik ze in de smiezen heb. Ik doe er verder niks mee. Soms kies ik ervoor om niet te liken, dan boeit het me iets minder. Het is maar net hoe ik me die dag voel. 

 

Daarna steek ik het compliment in mijn broekzak en ga ik vrolijk verder met websiteteksten, blogs en redactionele artikelen schrijven voor toffe opdrachtgevers die mij wél op organische wijze weten te vinden. 

 

Hoe voorkom je dat jouw ideeën worden gepikt?

Niet. Helaas is dit niet te voorkomen. Jurist Charlotte van Charlotte’s Law vindt hier ook iets van. Ze zegt op haar website over copycats: ‘Wanneer iemand echt te ver gaat, maakt iemand inbreuk op auteursrecht. Of zelfs op het merkrecht.’

Charlotte geeft in hetzelfde artikel aan dat het dan echt moet gaan om de creatieve uitwerking van de opgedane ideeën en inspiratie. Niet om een algemeen idee, maar om een heel specifieke uitwerking. Dán is er sprake van inbreuk op auteursrecht. Verder is ze het ermee eens om het positief te benaderen en de negatieve lading een beetje te negeren.
 

En jij? Hoe ga jij om met copycats?

Mijn tip is: laat je niet gek maken. Je hebt een prachtige dienst en je levert goed werk. Wees trots op wat jij op eigen kracht hebt bereikt. Jij hebt niemand nodig om te weten wat je wil. Dat bedenk je allemaal zelf. Good for you!

 

Ik heb een post geschreven op LinkedIn over copycats. Laat me weten hoe jij met ze omgaat. Ik ben namelijk wel benieuwd. Misschien heb jij een andere tactiek? Of heb je een tip voor me?

Nieuwe teksten voor je website nodig? Of wil je beter gevonden worden en structureel een blog laten schrijven? Kom maar bij mij. Ik schrijf webteksten voor ondernemers die al een business hebben staan, maar hun verhaal niet goed onder woorden krijgen. Met een goede bak latte en de nodige knaagvoer on the side ga ik graag voor jou aan de slag.