Close
laptop met koffie cappuccino

Auteur: Sanna Tekst & Gebaar | datum: 10-03-2021

Hoe schrijf je een overtuigende Over mij/ons-pagina?

Jouw Over mij/ons-pagina is de belangrijkste pagina van je website. Op deze webpagina laat je jezelf zien en maak je oprechte verbinding met je klant. Bovendien geef je met een goede, persoonlijke tekst jouw ideale klant net dat laatste zetje om met jou in zee te gaan.

 

De kracht van de Over mij-pagina is dus groot. Het is de meest bezochte pagina van je website. Jouw klant heeft doorgeklikt naar deze pagina. Want hij wil graag weten wie jij bent. En toch is het vaak een ondergeschoven kindje. Dat is raar. Dat komt omdat veel ondernemers niet weten wat ze ermee aan moeten. Het doel van de pagina is niet duidelijk en dus wordt de tekst een beetje afgeraffeld. Misschien vind je het lastig om over jezelf te schrijven of twijfel je welke informatie er wel of niet op moet. Zonde! Want zonder goed verhaal loop je klanten mis. 

 

De klant wil je beter leren kennen

Wanneer jouw droomklant op deze pagina rondsnuffelt, is hij (of zij) namelijk meer dan geïnteresseerd. Hij heeft je aanbod gezien en wil je beter leren kennen. Het gevoel krijgen dat jij dé expert bent. Jij lost de ‘pijn’ op, met jou wil die favoriete klant zakendoen. Hij vertrouwt jouw expertise en hij vindt je ook nog eens een leuk mens.

 

Je Over mij-pagina is geen cv

Helaas zie ik vaak onoverzichtelijke lappen tekst op deze belangrijk webpagina. Zinnen waar geen aandacht aan is besteed of een verkeerde invalshoek hebben. Of teksten die meer lijken op een cv dan op een persoonlijk verhaal. De Over mij-tekst wordt vaak over het hoofd gezien of er snel even tussen gemoffeld. Ai! Zo jammer.

 

Maak er een persoonlijk verhaal van

Wie ben jij eigenlijk en waarom ben jij degene die de lezer kan helpen? Vertel in mooie (jouw!) woorden wat jou drijft en waar je naartoe wilt met jouw bedrijf. Je kunt uitleggen hoe je met dit werk bent begonnen, waar je passie is ontstaan en wat je hebt gedaan om te komen waar je nu bent. 

 

Heb je al een Over mij-pagina? Pak dan een gloednieuw Word bestand. Begin from scratch. Begin een nieuw verhaal met andere woorden, andere opbouw en andere boodschap. Probeer niet te deftig te schrijven. Dat deed je in de eerste versie misschien, nu hoeft dat niet meer. Schrijf zoals je praat en gebruik woorden die je in het dagelijks leven ook gebruikt. Vergeet het vakjargon. Dat zegt de lezer toch niks. Schrijf liever een inspirerend verhaal, in je eigen woorden. Wanneer je je ideale klant in je achterhoofd houdt en schrijft zoals je zelf praat, krijgt de lezer een goed beeld van jou. 

 

Om je een handje te helpen kun je onderstaande vragen beantwoorden in jouw Over mij-tekst. 

Schrijftip: wees zo concreet mogelijk en probeer er niet teveel omheen te draaien. Lange lappen tekst leest niemand, zelfs je ideale klant niet 🙂 En wissel lange en korte zinnen af, dat leest gezellig en prettig. Misschien kun je hier en daar een voorbeeld geven? Dan hou je de aandacht van de lezer lekker lang vast.

 

Dikke vette call to action

Vergeet niet je verhaal te eindigen met de vraag of je iets voor de lezer kan betekenen. Hiermee zet je de lezer in actie. Misschien kun je je e-mailadres geven of verwijs naar je website. Bovendien is een knop handig waarmee de klant direct contact met jou kan opnemen. Het zou toch zonde zijn als dat het laatste struikelblok zou zijn 🙂

 

Zorg dat je die klant niet kwijtraakt. Maak het hem of haar gemakkelijk en plaats een bestelbutton. In een opvallende kleur. Niet over het hoofd te zien. BAM, in your faceLeid die knop naar een mailadres of contactpagina. Of stel de vraag of jij ergens mee kan helpen en zet daar contactgegevens bij. Oh, en vergeet de iconen naar jouw socials niet.

 

Hou vast, die aandacht!

In the pocket, denk je misschien. Uhh. Nope. Die bijna-klant kan nog afhaken. Probeer de klant te behoeden voor prikkels en afleiders. Haal bijvoorbeeld je footer weg op de Over mij-pagina. In de footer heb je informatie staan die de klant alsnog kunnen afleiden. Een link naar de laatste blogs, een invulformulier voor de nieuwsbrief, een socialmedia-icoontje…even kijken en hup, weg klant.  

 

Hoe zit het met jouw Over mij-pagina?

Heb jij al een Over mij-pagina en moet hij nodig afgestoft worden? Vind je het lastig om over jezelf te schrijven en heb je daar hulp bij nodig? (call-to-action, komt ‘ie:) Neem dan gerust contact met me op. Ik schrijf regelmatig Over mij-pagina’s en heb er in no time eentje voor jou geschreven.

 

Schrijftraining Toffe teksten, schrijf zelf je ijzersterke webteksten

Schrijf je zelf je eigen webteksten? Wil je die Over mij-tekst nou eens écht goed aanpakken? Dan is mijn schrijftraining Toffe teksten iets voor jou. Ik leer je zelf ijzersterke teksten schrijven, de juiste woorden te kiezen en jouw klant aan de hand mee te nemen naar die bestelknop. 

 

Je krijgt drie handige templates, waaronder voor de Over mij-pagina. Invullen met jouw woorden (want jij kent jouw klant het beste) en hatseflats, knallen maar!