Close

Waarom Mischa een tekstschrijver inschakelde

Vorige maand werd ik gebeld door fysiotherapeut Mischa (34). Hij runt al jaren zijn eigen praktijk in Alkmaar. Ooit is hij begonnen met een zelfgebouwde website, nu jaren later groeit hij uit zijn jas. Hij heeft een serieus klantenbestand opgebouwd en wil professionaliseren. 

Te beginnen met een nieuwe website, want die was behoorlijk verouderd. Daarvoor had hij nieuwe webteksten nodig. Teksten die meer bij hem passen en die vertellen waar hij nu voor staat, zijn why. Woorden waaruit blijken hoe zijn passie voor fysiotherapie is ontstaan.  

 

Opbouw van de tekst

Om de kosten een beetje te drukken schreef hij zijn succesverhaal zelf. Maar dat bleek al gauw een lastige klus. Hij stuitte op vragen als: voor wie schrijf ik eigenlijk, hoe bouw ik een tekst op die aanspreekt en welke woorden moet ik gebruiken om beter te scoren bij een zoekmachine als Google? Hij raakte onzeker en kwam via een bevriend therapeut bij mij terecht met de vraag of ik hem wilde helpen.

'Ik dacht: ik schrijf die teksten wel even. Maar even duurde een jaar.'

Ideale klant bepalen

Het eerste wat ik dan altijd vraag is: ‘Voor wie schrijf je de teksten, wie is jouw ideale klant?’ Vaak krijg ik dan als antwoord: ‘Iedereen die mijn diensten nodig heeft’. In het geval van Mischa dus iedereen die fysiotherapie nodig heeft. En daar gaat het een beetje mis.

 

Wanneer je teksten schrijft voor jouw website is het cruciaal om precies te weten wie jouw doelgroep is, zodat je de lezer rechtstreeks kunt aanspreken. De lezer is jouw potentiele klant en die wil gehoord worden. Die wil dat de tekst over hem gaat en over niemand anders. Wanneer dat duidelijk is, kun je gerichter schrijven en de lezer beter aanspreken. Daarna komt pas de prikkeling en de actie. Dus zorg dat je dat eerst helder hebt: jouw doelgroep, jouw ideale klant.

 

Denk na over jouw why

Daarmee bedoel ik dat je helder moet hebben waarom je dit werk doet. Wat drijft jou en hoe is die passie ontstaan? Bedenk wat jouw bedrijf uniek maakt en waarom de klant bij jou moet zijn. 

 

Tekstrapport

Na een paar dagen belde Mischa terug. Hij had er goed over nagedacht en omschreef met stevige en heldere woorden zijn ideale klant. Mischa is gespecialiseerd in schouder- en rugklachten, dus dat mag terugkomen in de tekst. Dat is zijn onderscheidend vermogen en daarmee trekt hij een bepaalde groep mensen aan. In de teksten zullen zij zich gehoord en begrepen voelen, waardoor de kans dat ze contact opnemen groter wordt. 

 

Voorbeeld

Stel, iemand valt van de trap en krijgt last van zijn of haar schouder. Dan googelt die persoon: ‘schouderklachten na val van trap fysiotherapeut’ of iets in die geest. De kans dat Google Mischa eerder vindt in die grote vijver met fysiotherapeuten, dan zijn collega allround fysiotherapeut is aannemelijker. 

 

Ik heb de teksten aangepast. Zijn onderscheidend vermogen komt nu veel beter naar voren. Potentiële klanten voelen zich meer aangesproken door de tekst en zullen sneller contact opnemen voor een intakegesprek of afspraak. De tekst leest nu vlotter en er zit nu een duidelijke structuur in de opbouw, die uiteraard eindigt met een onweerstaanbare call to action.

 

In de review schreef Mischa:

'Ik kreeg meteen al twee telefoontjes van nieuwe cliënten die mij gevonden hadden via Google. Het werkt dus echt!'

Nieuwe teksten voor je website nodig? Of wil je beter gevonden worden en structureel een blog laten schrijven? Kom maar bij mij. Ik schrijf webteksten voor ondernemers die al een business hebben staan, maar hun verhaal niet goed onder woorden krijgen. Met een goede bak latte en de nodige knaagvoer on the side ga ik graag voor jou aan de slag.