En dat merkt de lezer. Hij voelt je struggle met de tekst en de inhoud. Je schrijft geen lekkere, leesbare zinnen. Je boodschap is onduidelijk en dus haakt hij of zij af. Weg potentiële klant. Doei.
Zonde! Je wil dat de lezer geïnspireerd raakt door jouw verhaal. Dat hij of zij doorklikt en nog mooier: bij je bestelt! Ik geef je 5 tips voor het schrijven van een aantrekkelijke nieuwsbrief. Het is allemaal niet zo moeilijk, echt niet.
Ik snap dat je veel wil vertellen. Je hebt een medewerker van de maand, een nieuw product of aanbod en er staat ook nog een vacature open. Leuk, maar het is te veel. Als je de aandacht van je lezer wil vasthouden, kies je per nieuwsbrief één onderwerp. Stuur desnoods een extra nieuwsbrief tussendoor. Hoe korter de boodschap, hoe groter het doorklikpercentage. Of verbind al je onderwerpen met elkaar door een thema te gebruiken. Ik noem maar wat: de lente, Moederdag of verbinding.
Ai, zo lelijk is dat. Van die e-mails met in de onderwerpregel: ‘Nieuwsbrief nummer zoveel’. Bó-ring! Daarvan word ik als lezer echt niet warm. Klik, in de prullenbak. Toedeledokie.
Geef je nieuwsbrief liever een prikkelende titel, zoals bijvoorbeeld: ‘5 gouden tips voor het schrijven van een goede nieuwsbrief’ of: ‘Hoe vind je de beste blogonderwerpen’. Je zal zien dat je nieuwsbrief vaker geopend wordt.
Schrijf vanuit jezelf. In je eigen woorden en je eigen tone of voice. Iedereen heeft een schrijfstijl en daarmee maak je jezelf uniek en val je op. Maar let op dat je niet te veel vakjargon en Engelse woorden gebruikt (zie tip 4). Daar kan de lezer niks mee.
Ik begrijp dat je graag wilt vertellen over je nieuwste product of dienst, maar vaktaal kan potentiële klanten afstoten. Zij spreken deze taal namelijk niet en begrijpen niet waar je het over hebt. Het kan je klanten kosten. Ik haak ook af als ik woorden lees die ik niet begrijp, namen die ik niet ken of methodes en technieken die mij niks zeggen. Communiceer alleen in vaktaal met vakgenoten.
Ik zie regelmatig nieuwsbrieven die een open einde hebben. De verzender heeft zijn of haar verhaal gedaan en sluit af met een punt. Soms denk ik: ‘Waar kan ik bestellen? Waar vind ik de website?’ Laat de lezer niet bungelen. Zorg altijd voor een zogenaamde call-to-action. Dus een oproep aan de lezer om actie te ondernemen. Dit kan door je contactgegevens achter te laten of een knop toe te voegen die direct linkt naar je website.
Bonustip: Hou het kort. Niemand heeft een half uur de tijd om een nieuwsbrief te lezen.
Bonusbonustip: Maak je nieuwsbrief persoonlijk. ‘Beste Gert-Jan’ klinkt leuker dan ‘Geachte meneer Broekhuizen’ of erger: ‘Beste lezer’, toch? Halverwege de nieuwsbrief kun je de lezer ook nog even bij voornaam aanspreken. Of aan het einde. Let op: noem de lezer maximaal twee keer per voornaam in een nieuwsbrief. Anders wordt het irritant. De naam van de lezer stel je in bij [Aanhef] in het programma waarmee je je nieuwsbrief verstuurd.
Kun je niks met bovenstaande tips? Blijft je cursor nog steeds hangen bij het eerste woord en kom je niet verder? Huur mij dan in als tekstschrijver voor jouw nieuwsbrief. Ik schud de tekst zo uit mijn mouw en schrijf met alle plezier voor jou die nieuwsbrief. Mailen mag ook naar: sanna@tekstengebaar.nl.
Nieuwe teksten voor je website nodig? Of wil je beter gevonden worden en structureel een blog laten schrijven? Kom maar bij mij. Ik schrijf webteksten voor ondernemers die al een business hebben staan, maar hun verhaal niet goed onder woorden krijgen. Met een goede bak latte en de nodige knaagvoer on the side ga ik graag voor jou aan de slag.