Close
Klanten verleiden met je tekst

Wil je met jouw tekst graag de aandacht trekken van je doelgroep? Het liefst hen verleiden tot het doen van een aankoop? Begin dit verleidingsspel bij je tekst. Hoe je zo’n tekst opbouwt en wat je daarvoor moet weten, leg ik je uit in deze blog. 

 

Heb jij dat ook, dat als je begint te schrijven de woorden soms als een grote brij uit je vingers rollen? 

 

Goed zo! Een langere tekst schrijven is een kwestie van je laptop pakken en gewoon beginnen met typen. Alles wat in je opkomt, schrijf je op. Losse zinnen, steekwoorden, tussenkopjes, net hoe jij het prettig vindt.

 

Ben je klaar met de eerste opzet, dan is het zaak om structuur in je tekst aan te brengen. Ik gebruik hier altijd een stappenplan voor. Zo kan ik geen tekst vergeten én weet ik zeker dat alles in de juiste volgorde staat en er structuur in mijn tekst zit. Vooral als het gaat om verkoopteksten. Dan wil je niets vergeten.

Het ligt dus een beetje aan het type boodschap welke techniek je inzet, maar mijn favorieten zijn de ‘5 W’s en 1 H’-methode en AIDA-formule.

 

De 5 W’s en 1 H

 

Een handig foefje om zeker te weten dat je alle informatie in een verkoop- of nieuwstekst verwerkt, is het toepassen van de 5 W’s en 1 H.

 

Wie: voor wie schrijf je deze tekst?

Wat: wat bied je aan? (product/dienst)

Waar: op welke locatie bied je dit aan? Adres winkel, training etc.

Waarom: de reden waarom ik jouw product moet kopen.

Wanneer: op welke dagen ben je open, geef je die training of ben je bereikbaar?

Hoe: wat is je werkwijze / hoe werkt jouw product?

 

Kijk maar eens naar deze headline in de NOS-app:

 

‘Flinke stijging bezorging pakketjes bij PostNL door corona’

 

In deze zin staat een wat (een flinke stijging bezorging pakketjes), waar (bij PostNL) en waarom (door corona). De rest van de w’s en de h vind je verderop in het bericht.

 

De ‘5 W’s en 1 H’-methode wordt vaak gebruikt voor het schrijven van nieuwsbrieven en persberichten. De meest belangrijke informatie staat nu meteen bovenaan. Da’s handig. Mochten lezers om welke reden toch afhaken, dan weten ze in ieder geval wel waar het bericht over gaat. Oprolbaar schrijven heet dat ook wel.

 

De AIDA-formule

 

Dat verleidingsspel kun je ook heel goed toepassen met de AIDA-methode. Met de opbouw van je tekst volgens deze methode, neem je die potentiele klant als het ware aan zijn hand mee richting de call-to-action, de bestel-knop.

 

Attention

In deze fase trek jij de aandacht van de lezer. Dit doe je door een goeie titel, aansprekende afbeelding, het lettertype van je titel of lead en door kleur. Je zorgt hiermee dat je opvalt en de interesse wekt van je de lezer.

 

Interest

Yes! Je hebt de aandacht, de lezer is er nog. Nu is het de kunst om die interesse te houden. Beschrijf de ‘pijn’ van jouw ideale klant. Waar zit hij mee, hoe voelt dat, wat is het gevolg en met welke belemmering worstelt hij. De lezer zal zich begrepen voelen en is overtuigt dat hij nu bij jou op het juiste adres is. 

Beschrijf zijn problemen en wat de gevolgen zijn als hij er niets mee doet.

 

Desire

Om de pijn te stillen bied jij hem de oplossing. Je beschrijft jouw product of dienst. Niet de methode, die komt op een ander moment. Beschrijf wat (dus niet hoe) jij ervoor kan zorgen dat die klant geholpen wordt.

Zorg ervoor dat de bezoeker van je website een gevoel van ‘Hebben, hebben, hebben’ krijgt. Het verlangen om bij jou een aankoop te doen.

 

Action

Het is gelukt, je hebt de lezer overtuigd van jouw product of dienst. Geef de klant het laatste zetje met een onweerstaanbare call-to-action. Doe een goed aanbod en plaats er een duidelijke bestelknop bij waarmee hij snel en simpel op je afrekenpagina komt.

 

Done!

 

Je ziet dat je met deze twee formules als het ware je potentiële klant meeneemt naar het bestelproces. Het voordeel van het gebruiken van een methode of formule is dat het simpel toepasbaar is en je door de stappen niets kan vergeten. Alle informatie verwerk je op deze manier in de tekst.

 

Schrijf jij je teksten zelf en heb je een vraag over de opbouw ervan? Of heb je tips nodig over bepaalde schrijftechnieken? Wil je weten hoe je een blog, nieuwsbericht of webtekst opbouwt? Neem dan gerust contact met me op via sanna@tekstengebaar.nl.

copywriter met typemachine
Leer hoe je zakelijke teksten schrijft

Schrijf je in voor gratis waardevolle schrijftips!

Twee keer per maand ontvang je een nieuwsbrief met inspiratie en praktische schrijftips waarmee je zelf aan de slag kunt.