Close

10 februari 2019

Waarom bloggen? Ik geef je 5 redenen

‘Bloggen kost tijd en bloggen is gedoe’. Die argumenten hoor ik vaak. Toch is bloggen heel belangrijk voor jouw business. Je laat weten dat je bestaat en welke expertise je in huis hebt. Bovendien is het niet alleen leuk als je de blogflow eenmaal te pakken hebt, maar zorgt het ook nog eens voor een positieve ranking van jouw website in de zoekresultaten van Google. Nog niet overtuigd? Ik geef je de beste 5 argumenten en dan spreek ik je straks wel weer.

1. Betere vindbaarheid

Bloggen is een belangrijk communicatiemiddel naar de buienwereld. Met de juiste content bereik je in één klap een grote groep potentiële klanten. Uiteindelijk genereer je er zelfs een hogere omzet mee, maar dan moet je natuurlijk wel de juiste zoekwoorden gebruiken. Hoe dat werkt? Eigenlijk is het heel simpel. De woorden van jouw blog gedijen in zoekmachines als Google. Hoe meer je blogt over verschillende onderwerpen, hoe sneller jouw site naar boven komt.

Stel je hebt een bowlingbaan, maar je kunt ook heerlijk steengrillen in jullie vernieuwde restaurant. Je blogt bijvoorbeeld over de verschillende soorten kruiden op vlees. Een potentiële klant wil een middagje bowlen. Hij komt op jouw site terecht, ziet dat je ook een gezellig restaurant hebt en boekt naast een baan ook een tafel voor zes. Ziezo, die heb je in de pocket. 

2. ‘Verse vis, vanmorgen gevanguh!’

Vertel met een blog wat jij verkoopt. Met een goed verhaal kun je je product of dienst verkopen, zonder opdringerige reclame te maken. Maak het specifiek door een onderwerp te kiezen en daarover te vertellen. Probeer een oplossing te bieden voor het probleem dat de lezer, jouw potentiële klant, heeft. Door regelmatig te bloggen en oplossingen te bieden, bouw je een relatie op met de klant. Ze onthouden jouw naam en ze raken vertrouwd met jouw product of dienst. Bovendien verhoog je je expertstatus door het delen van jouw kennis en expertise. Dat betekent dat lezers jou gaan zien als expert op een bepaald gebied. Klanten kopen liever een product of dienst bij iemand die er verstand van heeft, dan iemand die er een handeltje bij heeft.

3. Passie delen

Het leuke van bloggen is dat je je passie kunt delen met andere bloggers. Je maakt nieuwe contacten en wisselt tips uit. Hoe je dat doet? Door te reageren op andere bloggers en complimenten uit te delen over hun blog. Bloggers gaan jou ook volgen en samen kunnen jullie sparren over blogissues en over jullie gezamenlijke interesse of passie. Je raakt misschien wel geïnspireerd en met nieuwe ideeën kun je je verder ontwikkelen.

4. Je schrijfskills verbeteren

Iedereen kan bloggen, maar voor de een is taal meer zijn of haar ding, dan voor de ander. Net als voor lezen geldt het ook voor bloggen: hoe vaker je het doet, hoe beter jouw Nederlands wordt. Je vergroot je lexicon en je verbetert er je schrijfstijl mee. Leer kort en bondig te schrijven. Houd het helder, niet te wollig. Verplaats je in de lezer, dan ben je al een heel eind. Bovendien word je van bloggen slimmer. Je wordt gedwongen na te denken over jouw content. Verzin het iedere keer maar. Er zijn tienduizend onderwerpen waarover je kunt bloggen voor jouw bedrijf, maar je moet er maar net opkomen. Daarnaast leer je je te verplaatsen in de lezer. Bedenk wat jouw lezer wil horen en welk probleem hij heeft dat jij kunt oplossen.

5. Bloggen is leuk!

Last but not least: bloggen is ook echt heel erg leuk. Van knipperende cursor op hagelwit nieuw Word-document (of Worddocument) tot een vlotlopende blog van 700 woorden. Ik weet zeker dat wanneer jij jouw blog terugleest, je denkt: ‘Yes, dat is weer een puik stukje tekst geworden.’

Klaar? Tikt u maar!

Zie je het bloggen na het lezen van bovenstaande tekst nog steeds niet zitten? Fair enough. Dan is het gewoon echt niet jouw ding. Dat kan. Heb ik je inmiddels wel overtuigd van de kracht van bloggen? Laat mij het dan voor je doen. Jij bepaalt de frequentie per maand en ik schrijf ze voor je. Deal? Neem even contact met me op. Het komt goed.