Inclusief checklist voor een goede voorbereiding
Tijdens de briefing stel ik je de volgende vragen:
We bespreken de praktische zaken over jouw bedrijf. Wat is de naam, de ondertitel (tagline) en missie? Hoe spreek jij je klanten aan en in welke toon mag ik de tekst schrijven? Waar vind ik je op social media, zodat ik alvast de sfeer kan proeven en kan kennismaken met jouw product of dienstverlening? Het helpt als ik je huisstijl alvast kan zien.
Ik wil graag weten om wat voor soort tekst het gaat (folder, flyer, website, blog etc). En met wat voor doel je de tekst nodig hebt. Ga je de lezer overtuigen van jouw product of dienst, wil je informeren of inspireren?
Ken je doelgroep, dat is zo belangrijk. Schrijf ik jouw webtekst voor mannen, vrouwen, jongeren, mensen met een burn-out? Of een blog over alleenstaande vakantiegangers? Het is belangrijk je doelgroep te kennen. Dan weet je ook waar zij tegen aanlopen en hoe jij ze kan ze helpen. De tekstschrijver leeft zich in in jouw doelgroep zodat de teksten de lezer raken. De lezer zal zich gezien voelen, waardoor het vertrouwen in jouw expertise groeit.
Heb jij zelf al een beetje op internet rondgesnuffeld naar teksten? Laat het me weten. Ik bekijk die websites en krijg dan een indruk van de tone of voice die jou aanspreekt. Verder mag je al je wensen voor wat betreft de inhoud van de tekst aan me doorgeven.
En verder: heb je nagedacht over hoe lang moet de tekst worden? Wil je er (interne) links in verwerkt hebben? Wordt het een formele tekst of juist informeel? Mag er een grapje in of wil je een serieuze toon? Als het een tekst voor internet betreft, wil je dan SEO in je tekst verwerkt hebben? Met SEO-teksten maak je namelijk meer kans om gevonden te worden door jouw ideale klant en door Google.
Ik werk het lekkerst met een deadline. Wanneer ik bijvoorbeeld een foldertekst voor je schrijf, heb ik nauw contact met de grafisch vormgever. Hij of zij geeft aan wanneer de tekst klaar moet zijn. Ik zorg dat ik voor die tijd de tekst heb geschreven en door jou, mijn opdrachtgever, heb laten controleren. Ik pas de laatste dingen aan en stuur de tekst in Word naar de grafisch vormgever. Nadat de tekst in het ontwerp is geplaatst, kijk ik het nog één keer goed na. Just to be sure.
Goed. Ik heb alle informatie die ik nodig heb en kan een overzichtelijke offerte voor je maken. Die stuur ik je binnen 2 dagen per mail toe. Kijk er op je gemak naar en wanneer jij met de offerte akkoord gaat, ga ik met jouw teksten aan de slag. We maken een afspraak voor een interview waarin ik je het hemd van het lijf vraag. Met die informatie ga ik aan de slag. Nog voor het verstrijken van de deadline heb jij de teksten in huis.
Nieuwe teksten voor je website nodig? Of wil je beter gevonden worden en structureel een blog laten schrijven? Kom maar bij mij. Ik schrijf webteksten voor ondernemers die al een business hebben staan, maar hun verhaal niet goed onder woorden krijgen. Met een goede bak latte en de nodige knaagvoer on the side ga ik graag voor jou aan de slag.