Close
Foto voor inspiratiebrief

Auteur: Sanna Tekst & Gebaar | datum: 06-01-2022

Hoe ziet een perfecte briefing voor een tekstschrijver eruit?

Yes! Je hebt me gevraagd een offerte te maken voor jouw nieuwe teksten. Leuk. Om zo goed mogelijk de werkzaamheden in te schatten, is het belangrijk om mij uitgebreid te informeren. Ik help je daarbij. 

 

Door de juiste vragen te stellen, krijg ik een indruk van de tijd en kosten. Daardoor kan ik een scherpe offerte maken. Zo weten we allebei waar we aan toe zijn.  

 

Dat noem je een briefing. Relevante informatie over de bedoeling van de tekst. Ik ken jouw bedrijf, product of dienst nog niet. Om een sterke tekst te schrijven, vraag ik je het hemd van het lijf. Meestal stuur ik de vragen van tevoren naar je op, zodat je je erop kan voorbereiden. 

 

Je mag de vragen per email naar me terugsturen, maar liever bel ik je even op. Tijdens ons gesprek kan ik dan namelijk doorvragen als iets me nog niet helemaal duidelijk is. En jij kan uitgebreider je verhaal doen. Dan weten we ook meteen of we een klik hebben en met wie we samenwerken. Het is fijn om even een gezicht of stem achter de opdrachtgever te zien. 

 

Tijdens de briefing stel ik je de volgende vragen:

 

1. Wie ben jij?

Ik wil graag alle praktische zaken weten over jouw bedrijf. Wat is de naam, de ondertitel (tagline) en missie? Hoe spreek jij je klanten aan en in welke toon mag ik de tekst schrijven? Waar vind ik je op social media, zodat ik alvast de sfeer kan proeven en kan kennismaken met jouw product of dienstverlening? Het helpt trouwens ook als ik je huisstijl alvast kan zien.

 

2. Wat is het doel van de tekst?

Het lijkt een open deur, maar je moet je voorstellen dat ik jouw bedrijf of product niet ken. Ik wil dus graag weten of je met de tekst de lezer wilt informeren, (activeren) overhalen tot inschrijving of aankoop, inspireren of adviseren. 

 

3. Voor wie schrijf ik de tekst?

Ken je doelgroep, dat is zo belangrijk. Schrijf ik je tekst voor mannen of vrouwen, jongeren, mensen met een burn-out of alleenstaande vakantiegangers? Het is belangrijk je doelgroep te kennen. Dan weet je ook waar zij tegen aanlopen en hoe jij ze kan ze helpen. De tekstschrijver leeft zich in in jouw doelgroep zodat de teksten de lezer raken. Hij of zij zal zich gezien voelen, waardoor het vertrouwen in jou groeit. 

 

4. De inhoud

Heb jij zelf al een beetje op internet rondgesnuffeld naar teksten? Laat het me weten. Ik zal de websites voor je bekijken en krijg dan een indruk van de tone of voice die jou aanspreekt. Verder mag je al je wensen voor wat betreft de inhoud van de tekst aan me doorgeven. 

Hoe lang moet de tekst worden, wil je er (interne) links in verwerkt hebben, wordt het een formele tekst of juist informeel, mag er een grapje in of wil je een serieuze toon? Als het een tekst voor internet betreft, wil je dan SEO in je tekst verwerkt hebben? Met SEO-teksten maak je namelijk meer kans om gevonden te worden door jouw ideale klant en door Google.

 

5. De deadline

Ik werk het lekkerst met een deadline. Wanneer ik bijvoorbeeld een foldertekst voor je schrijf, heb ik nauw contact met de grafisch vormgever. Hij of zij geeft aan wanneer de tekst klaar moet zijn. Ik zorg dat ik voor die tijd de tekst heb geschreven en door jou, mijn opdrachtgever, heb laten controleren. Ik pas de laatste dingen aan en stuur de tekst in Word naar de grafisch vormgever. Nadat de tekst in het ontwerp is geplaatst, kijk ik het nog één keer goed na. Just to be sure.

 

6. Let’s talk money

Voordat ik overga op de briefing, hebben we het budget al getackeld. Jij hebt mij immers benaderd met de vraag of ik een bepaalde tekst voor je wil schrijven. Een aantal vragen uit deze briefing zijn dan al globaal naar voren gekomen. Op basis daarvan heb ik een offerte gemaakt en geef jij al dan niet goedkeuring. Toch is het goed om na goedkeuring nog even het budget te noemen in de briefing. Uit ervaring weet ik dat dit helpt om misverstanden te voorkomen. 

 

Heb jij nieuwe teksten nodig voor je website, nieuwsbrief of blog? En heb je bovenstaande vragen doorgenomen? Stuur me een mail, dan neem ik meteen contact met je op. Ik ga graag met jouw teksten aan de slag. 

Inspiratiemail

Je las een blogartikel van Tekst & Gebaar. Mijn naam is Sanna en ik ben tekstschrijver en tolk Nederlandse Gebarentaal.

 

Vind je het leuk om meer schrijftips te ontvangen? Schrijf je dan in voor mijn inspiratiemail. Elke maand wappert er een mail jouw inbox in met schrijftips, een nieuwe blog of handige tips hoe jij met teksten jouw ideale klant raakt.

Teksten nodig?

Moeten jouw teksten op je website nodig worden afgestoft? Of wil je die blog die jouw klanten oplevert nou eens op gaan pakken? Ik schrijf graag jouw teksten

 

Liever even sparren over jouw zelfgeschreven teksten of zoek je een redacteur die jouw teksten redigeert? Doe ik graag voor je!