Close
Deurmat met tekst welkom en twee voeten

Waarom je nooit iemand welkom heet op je homepagina

‘Welkom op mijn website, leuk dat je er bent’. Je ziet ze nog (te) vaak op een homepagina. De eerste zin bovenaan de webpagina. Lelijke zin. Sterker nog, hij kost je klanten. Ik geef je drie redenen waarom deze zin op je website verboden is. En leg je uit hoe het dan wel moet.

 

Hartstikke lief hoor, die vriendelijke welkomstwoorden, maar volstrekt onnodig. Naast dat het een inspiratieloze tekst is, is het ook nog eens totaal irrelevant. Je bent er minder zichtbaar door, klanten haken af bij het lezen en klikken dus niet door naar je andere pagina’s. Zonde.

 

Haast

Een websitebezoeker heeft weinig tijd. Hij heeft haast en is op zoek naar een oplossing. Hij wil in luttele seconden vinden wat hij zoekt. Lukt dat niet, omdat hij eerst door onnodige teksten moet scrollen, dan gaat hij verderop kijken. Logisch. Met een sterkere tekst vang je de aandacht van de bezoeker en hou je deze vast. Kom ik later op terug. 

 

Woorden vs gevoel

Iemand welkom heten via een tekst werkt niet. De bezoeker wil zich welkom voélen. Hij wil het gevoel krijgen dat jij exact hebt, waarnaar hij op zoek is. Dat jij zijn probleem begrijpt en kan helpen met de oplossing. Dan pas voelt die potentiële klant zich welkom en bouw je een vertrouwensband met hem op.

 

Punten scoren bij Google

Misschien wel de meest belangrijke reden om je potentiële klanten geen welkom te heten: deze welkomstzin staat in de weg. De eerste zin op je website plaats je in H1 en H2. Hiermee maak je het Google makkelijker om jou te vinden en zichtbaar te maken bij de zoekende klant. Als jij net als miljoen andere website-eigenaren bezoekers schrijft: ‘Welkom op mijn website’, dan ziet Google jouw website als standaard en niet relevant. 

Dus pak die kans en zorg dat je in plaats van ‘Welkom op mijn website’ woorden gebruikt die vertellen wie jij bent, wat je doet en wat het de potentiële klant oplevert. 

 

Hoe dan wel?

Gebruik in die paginakop de zoektermen die jouw klant gebruikt. Dan is er sneller een match tussen jou en de zoekende potentiële klant.


Je runt bijvoorbeeld je eigen kapsalon in Arnhem speciaal voor mensen met kroeshaar en krullen: ‘Hair&Co, dé kapsalon van Arnhem gespecialiseerd in kroeshaar en krullen’.


In deze kop maak je dus een aantrekkelijke beschrijving over jouw diensten of producten. Je gebruikt de woorden kapsalon, Arnhem, kroeshaar en krullen. Dat zijn ook de woorden waar jouw klant op zoekt. Dat vindt een zoekmachine prettig. Hij zal jouw website sneller herkennen en tonen aan de zoekende klant. Google matcht als het ware jouw website met de zoekvraag van de potentiële vraag. Daardoor wordt je zichtbaarheid dus vergroot. 


Of wat dacht je van: ‘Loodgieter Pietje uit Druppelveen repareert uw lekkende kraan, zodat u ’s nachts niet meer wakker ligt’.


Het noemen van je naam wekt vertrouwen, je stelt je voor. Druppelveen geeft aan dat je klanten zoekt in jouw regio, zodat jij niet met je dieselslurpende busje heel Nederland doorkruist. Lekkende kraan spreekt lekker tot de verbeelding, de lezer gaat ervan ‘aan’ en weer lekker slapen is wat hij wil, want hij is doodmoe van het wakkerliggen. Kortom: jij bent de persoon die hij zoekt. Hoppa, daar heb je je klant. Doe er een knetter van een button bij en je hebt contact. 

 

Wees creatief!

Verzin eens een leuke, aantrekkelijke en onweerstaanbare tekst. Wees daarin creatief. En vergeet die standaard welkomsttekst. Probeer eens out of the box te denken en op te vallen.

Een originele tekst trekt de aandacht.


Nog een voorbeeld:

‘De beste wijnen uit de glooiende heuvels van Piemonte vindt u in onze eeuwenoude wijnkelder. Kom gezellig proeven!’

 

Oké, nog eentje dan:

‘Binnenkort trouwen? Wij ontwerpen, drukken én bezorgen jullie trouwkaarten’


Kortom: een zin als ‘Welkom op mijn website, wat kan ik voor je doen?’ hindert niet alleen je vindbaarheid, maar is ook nog eens heel ouderwets. En foeilelijk.

 

Spieken op de site van Tekst & Gebaar

Behoefte aan een voorbeeld? Kijk dan even op de homepagina van Tekst & Gebaar

Nieuwe teksten voor je website nodig? Of wil je beter gevonden worden en structureel een blog laten schrijven? Kom maar bij mij. Ik schrijf webteksten voor ondernemers die al een business hebben staan, maar hun verhaal niet goed onder woorden krijgen. Met een goede bak latte en de nodige knaagvoer on the side ga ik graag voor jou aan de slag.