Met een kop wil je aandacht trekken, je wilt dat de lezer jouw tekst leest. Afhakers voorkom je met de juiste titel. Een titel die in één oogopslag interesse opwekt, die pakt of een emotie teweegbrengt. Eerlijk is eerlijk, dit is nog niet zo makkelijk. Ik geef je 7 tips voor het schrijven van sterke titels. Trouwens, waarom 7 en niet 8 of 10? Omdat oneven getallen in je titel opvallen, volgens Content Marketing Institute.
De lezer heeft weinig tijd, dus hou het kort en kom snel to the point. Gebruik in je titel tussen de drie en negen woorden. De lezer heeft immers weinig tijd en wil snel getriggerd worden. Een titel als ‘Monster van Lochness gespot door visser’ leest lekkerder dan: ‘Afgelopen maandag hebben vissers vanuit hun bootje een vreemd object gezien in het meer’.
En wees concreet. Draai er niet omheen. Je titel moet een goede samenvatting zijn van jouw tekst. Niks irritanter dan de kern van je titel niet teruglezen in het artikel.
Een werkwoord in de titel prikkelt je de lezer om iets te doen. Bovendien geef je een gevoel van vertrouwen, omdat jij begrijpt welke informatie de lezer nodig heeft. ‘Geef je kind meer zekerheid met deze 10 tips’, ‘Hoe je een dijk van een titel schrijft’, ‘Leer hoe je betere blogs schrijft’.
De lezer denkt bij het lezen van een titel: ‘Wat levert het mij op?’ Je bent een fysiotherapeut en je schrijft een artikel over het voorkomen van rugklachten. De titel zou dan kunnen zijn: ‘Zo voorkom je rugklachten’, of: ’10 tips om je zithouding te verbeteren’. Je beschrijft als het ware de oplossing van het probleem.
Probeer een titel of kop te bedenken met een andere kwinkslag. Een grapje of doordenker doet het goed, maar maak het niet te ingewikkeld. Met een geforceerde of juist vergezochte grap, sla je de plank mis. Ikea heeft twee mooie slogans: ‘Design your own life’ en ‘Ik ben rijp voor een inrichting’. Dat maakt je titel net even iets interessanter, maar het blijft duidelijk waar het om gaat.
Een getal valt op, het trekt de aandacht. Gebruik dan wel oneven getallen. Uit onderzoek is gebleken dat die meer opvallen dan even getallen. Ons brein onthoudt oneven getallen beter dan even getallen. ‘7 meest gemaakte fouten onder nieuwsvoorlezers’. Let op: gebruik niet meer dan 9 tips, trucs, manieren of stappen in een blog. Na 9 gaat er veel informatie verloren, dan onthouden we minder goed.
Schrijf met zorg je eerste woord. Begin een titel van een blog met de woorden hoe, wat, waarom, wanneer en waar. Zij trekken de aandacht en impliceren dat je de oplossing biedt. Lezers willen geprikkeld worden, zijn leergierig. ‘Hoe val je het beste af?’, ‘Wat nooit mag ontbreken in een pakkende tekst’ of ‘Waarom je geen nee durft te zeggen’.
Geef jouw tekst pas na het schrijven een titel. Ben je klaar met schrijven? Haal dan de kernboodschap uit je tekst en verpak die in een prikkelende titel. Maak niet te vaag. Hoe concreter, hoe beter. Maar zorg er wel voor dat de titel ook echt slaat op de boodschap van jouw tekst.
Zie je een titel bij een blog die je interessant vindt en die aanspreekt? Schrijf hem op. Gebruik het als inspiratie, maar neem hem niet letterlijk over. Schrijf aan de hand van die titel vijf verschillende titels voor jouw blog en kies de sterkste uit. Dit helpt als je het moeilijk vindt om zelf een titel te verzinnen.
Nieuwe teksten voor je website nodig? Of wil je beter gevonden worden en structureel een blog laten schrijven? Kom maar bij mij. Ik schrijf webteksten voor ondernemers die al een business hebben staan, maar hun verhaal niet goed onder woorden krijgen. Met een goede bak latte en de nodige knaagvoer on the side ga ik graag voor jou aan de slag.