Logisch. Je kunt een prachtig verhaal hebben, maar zonder een beetje structuur is de kans groot dat de lezer met weinig tijd en geduld vroegtijdig afhaakt. De lezer scant. In een paar seconden bepaalt hij of jouw tekst interessant genoeg is. Een paar seconden! Daarin beslist hij of zij dus om door te lezen of naar links te swipen.
Als jouw tekst rommelig is, haakt de lezer af. No doubt about it. Doe je zelf ook bij het lezen van een tekst, toch? We willen als lezer graag overzicht in de tekst. Zorg in je tekst voor een rode draad, houvast. De lezer wil weten waar het naartoe gaat en toch verrast worden door de inhoud.
Andere reden om af te haken zijn:
• De schrijver gebruikt te veel jargon, waarmee de schrijver een grote groep lezers uitsluit.
Weg lezer. Sjit!
Om de aandacht van jouw lezer te houden, breng je dus overzicht en structuur aan in je teksten. Hoe? Volg onderstaande stappen.
Dus niet twee of drie. Zorg ervoor dat je je bij dat ene onderwerp houdt. Bijvoorbeeld: Hoe kom ik na de feestdagen weer op gewicht?
Vang de aandacht van de lezer. En verzin een dijk van een titel waarmee je de lezer vertelt waar jouw tekst over gaat.
Neem de lezer mee door je verhaal. Vertel wat het onderwerp en het doel zijn van jouw tekst (informeren, activeren, overtuigen). In de kern vertel je jouw boodschap, de inhoud van je verhaal. In het slot schrijf je een samenvatting of conclusie.
Door de alinea’s met elkaar te verbinden houd je het verhaal boeiend. De lezer haakt minder snel af. Je doet dit door in de eerste zin van de nieuwe alinea te refereren naar de laatste zin van de voorgaande alinea.
Vertel in één of een paar woorden waar de alinea over gaat. Maar let op: hou het kort en krachtig. Hoe concreter, hoe beter.
Iedere alinea heeft een kernzin met daarin de meest belangrijke informatie.
Plaats op de juiste plekken een komma, zet achter iedere zin een punt en zorg dat je de juiste interpunctie gebruikt in opsommingen. En oja, wees zuinig met uitroeptekens!!! We snappen na één uitroepteken wel dat die zin belangrijk is.
Nieuwe teksten voor je website nodig? Of wil je beter gevonden worden en structureel een blog laten schrijven? Kom maar bij mij. Ik schrijf webteksten voor ondernemers die al een business hebben staan, maar hun verhaal niet goed onder woorden krijgen. Met een goede bak latte en de nodige knaagvoer on the side ga ik graag voor jou aan de slag.