Close

Structuur in je tekst, hoe doe je dat?

Niet alleen in je leven is een beetje structuur prettig, maar ook in je teksten. Voor de lezer maakt het een wereld van verschil of je een rommelige tekst schrijft of een overzichtelijke tekst.

 

Logisch. Je kunt een prachtig verhaal hebben, maar zonder een beetje structuur is de kans groot dat de lezer met weinig tijd en geduld vroegtijdig afhaakt. De lezer scant. In een paar seconden bepaalt hij of jouw tekst interessant genoeg is. Een paar seconden! Daarin beslist hij of zij dus om door te lezen of naar links te swipen.

 
Bovendien is structuur voor jou als schrijver ook superhandig. Wanneer die structuur namelijk staat, formuleer je de een na de andere zin en typ je als een malle die tekst. Hatseflats!
 

Als jouw tekst rommelig is, haakt de lezer af. No doubt about it. Doe je zelf ook bij het lezen van een tekst, toch? We willen als lezer graag overzicht in de tekst. Zorg in je tekst voor een rode draad, houvast. De lezer wil weten waar het naartoe gaat en toch verrast worden door de inhoud.

 

Andere reden om af te haken zijn:

 
• De zinnen zijn te lang. Weg focus.
• Het onderwerp is saai en stoffig.
• De schrijfstijl is passief (De juf werd onderbroken door de directeur van de school).
• De opbouw van de tekst is onlogisch, waardoor je lezer de rode draad kwijtraakt.

• De schrijver gebruikt te veel jargon, waarmee de schrijver een grote groep lezers uitsluit.

 

Weg lezer. Sjit!

 

Om de aandacht van jouw lezer te houden, breng je dus overzicht en structuur aan in je teksten. Hoe? Volg onderstaande stappen.

 
1. Bedenk één onderwerp. 

Dus niet twee of drie. Zorg ervoor dat je je bij dat ene onderwerp houdt. Bijvoorbeeld: Hoe kom ik na de feestdagen weer op gewicht?

 
2. Zorg voor een pakkende titel.

Vang de aandacht van de lezer. En verzin een dijk van een titel waarmee je de lezer vertelt waar jouw tekst over gaat. 

 
3. Maak een inleiding, kern en slot. 

Neem de lezer mee door je verhaal. Vertel wat het onderwerp en het doel zijn van jouw tekst (informeren, activeren, overtuigen). In de kern vertel je jouw boodschap, de inhoud van je verhaal. In het slot schrijf je een samenvatting of conclusie.

 
4. Verdeel je tekst in alinea’s.
De witregels tussen de alinea’s zorgen voor rust in je tekst. De lezer kan even op adem komen. Schrijf alinea’s van maximaal 4-5 zinnen. Anders krijg je alsnog lappen tekst waar de lezer zich doorheen moet worstelen. Voorzie de alinea van een kop, voor de scanbaarheid. 
 
5. Maak bruggetjes van de ene alinea naar de andere. 

Door de alinea’s met elkaar te verbinden houd je het verhaal boeiend. De lezer haakt minder snel af. Je doet dit door in de eerste zin van de nieuwe alinea te refereren naar de laatste zin van de voorgaande alinea. 

 
6. Maak gebruik van tussenkopjes. 

Vertel in één of een paar woorden waar de alinea over gaat. Maar let op: hou het kort en krachtig. Hoe concreter, hoe beter. 

 
7. Maak gebruik van kernzinnen. 

Iedere alinea heeft een kernzin met daarin de meest belangrijke informatie.

 
8. Let op interpunctie.

Plaats op de juiste plekken een komma, zet achter iedere zin een punt en zorg dat je de juiste interpunctie gebruikt in opsommingen. En oja, wees zuinig met uitroeptekens!!! We snappen na één uitroepteken wel dat die zin belangrijk is.

 

Nieuwe teksten voor je website nodig? Of wil je beter gevonden worden en structureel een blog laten schrijven? Kom maar bij mij. Ik schrijf webteksten voor ondernemers die al een business hebben staan, maar hun verhaal niet goed onder woorden krijgen. Met een goede bak latte en de nodige knaagvoer on the side ga ik graag voor jou aan de slag.