Close

Structuur in je tekst, hoe doe je dat?

 

Niet alleen in je leven is een beetje structuur prettig, maar ook in je teksten. Voor de lezer maakt het een wereld van verschil of je een rommelige tekst schrijft of een overzichtelijke tekst.

 
Logisch. Je kunt een prachtig verhaal hebben, maar zonder een beetje structuur is de kans groot dat de lezer met weinig tijd en geduld vroegtijdig afhaakt. 
 
De lezer scant. In een paar seconden bepaalt hij of jouw tekst interessant genoeg is. Een paar seconden! In die paar seconden beslist de lezer dus of hij doorleest of naar links swipet, net als op een datingapp. 
 
Bovendien is structuur voor jou als schrijver ook superhandig. Wanneer die structuur namelijk staat, formuleer je de een na de andere zin en typ je als een malle die tekst. Hatseflats!
 
Als jouw tekst rommelig is, haakt de lezer af. No doubt about it. Doe je zelf ook bij het lezen van een tekst, toch? We willen als lezer graag overzicht in de tekst. Een rode draad, houvast, weten waar het naartoe gaat en toch verrast worden door de inhoud. 
 
Andere reden om af te haken zijn:
 
• De zinnen zijn te lang. Weg focus.
• Het onderwerp is saai en stoffig.
• De schrijfstijl is passief (De juf werd onderbroken door de directeur van de school).
• De opbouw van de tekst is onlogisch, waardoor je lezer de rode draad kwijtraakt. 
• De schrijver gebruikt te veel jargon, waarmee de schrijver een grote groep lezers uitsluit. 
 
Weg lezer. Sjit!
 
Om de aandacht van jouw lezer te houden, breng je dus overzicht en structuur aan in je teksten. Hoe? Volg onderstaande stappen.
 
1. Bedenk één onderwerp. 
Dus niet twee of drie. Zorg ervoor dat je je bij dat ene onderwerp houdt. Bijvoorbeeld: Hoe kom ik na de feestdagen weer op gewicht?
 
2. Zorg voor een pakkende titel.
Vang de aandacht van de lezer. En verzin een dijk van een titel waarmee je de lezer vertelt waar jouw tekst over gaat. Voorkom dat hij of zij daarover moet nadenken. 
 
3. Maak een inleiding, kern en slot. 
Neem de lezer mee door je verhaal. Vertel wat het onderwerp en het doel zijn van jouw tekst (informeren, activeren, overtuigen). In de kern vertel je jouw boodschap, de inhoud van je verhaal. In het slot schrijf je een samenvatting of conclusie. 
 
4. Verdeel je tekst in alinea’s.
Alinea’s zorgen voor rust in je tekst. De lezer kan even op adem komen. Schrijf alinea’s van maximaal 4-5 zinnen. Anders krijg je alsnog lappen tekst waar de lezer zich doorheen moet worstelen. 
 
5. Maak bruggetjes van de ene alinea naar de andere. 
Doe dit in de laatste zin van de vorige of de eerste zin van de nieuwe alinea. 
 
6. Maak gebruik van tussenkopjes. 
Vertel in één of een paar woorden waar de alinea over gaat. 
 
7. Maak gebruik van kernzinnen. 
Iedere alinea heeft een kernzin met daarin de meest belangrijke informatie. 
 
8. Let op interpunctie.
Plaats op de juiste plekken een komma, zet achter iedere zin een punt en zorg dat je de juiste interpunctie gebruikt in opsommingen. En oja, wees zuinig met uitroeptekens!!! We snappen na één uitroepteken wel dat die zin belangrijk is. 
 

Yes!

 
De lezer is door de eerste ronde. Niet afgehaakt en nog steeds geïnteresseerd naar de inhoud. Lekker bezig!
 
Wil je meer taal- en schrijftips? Bijvoorbeeld over waarom je geen ‘Welkom op mijn website schrijft’ en hoe je flirt met je klant? Kijk even bij de blogs op mijn website.
 
Of vraag gerust mijn gratis e-book aan ‘5 gouden schrijftips voor winstgevende teksten’.