Close
Zakenmeisje pen op bovenlip en laptop in hand

Tekstschrijver of copywriter, wat is het verschil eigenlijk?

Als ondernemer heb je dagelijks te maken met teksten. Je moet een nieuwsbrief schrijven, jaarstukken opmaken of je nieuwe website vullen. Maar wie huur je nou in, een tekstschrijver of copywriter?

 

Over het algemeen geldt: bij een copywriter ligt de focus op kortere, commerciële teksten. Denk aan concepten, reclameteksten, een sterke pay-off of een goede slogan. Teksten die een commercieel doel hebben. Een tekstschrijver schrijft meestal langere teksten met de focus op communicatie. Soms ook met een commercieel doel, maar vooral informatie verstrekken of aanzetten tot actie. Bijvoorbeeld teksten voor een website, een nieuwsbrief of brochure.

 

Tekstschrijver

Ik ben een tekstschrijver. Voor Tekst & Gebaar schrijf ik webteksten voor zzp’ers en kleine ondernemers die goed zijn in hun vak, maar geen tijd hebben voor of kennis hebben van overtuigende teksten. Daarnaast richt een tekstschrijver zich op vindbaarheid. Daarvoor zijn goede SEO-teksten nodig met verstand van jouw favoriete klant en zijn of haar probleem.

 

Meer dan even een tekstje

Een tekstschrijver schrijft niet ‘even’ jouw tekst. Een goede tekstschrijver heeft kennis van de Nederlandse taal én van sterke teksten schrijven. Daarvoor volgt hij of zij een opleiding, regelmatig bijscholing en heeft een specialisme. Het is dus meer dan een even tekstje schrijven.

 

Voor zowel mijn werk als tolk Nederlandse Gebarentaal als tekstschrijver volg ik bijscholing in de vorm van trajecten, masterclasses, workshops en trainingen. Ik heb een business coach, een schrijfcoach en een contentcoach. Het kan altijd beter, is mijn motto. Bovendien vind ik het leuk om nieuwe dingen te proberen. Bijvoorbeeld zelf een funnel maken, mijn salespagina finetunen, doelen stellen en die nastreven etc.

 

Een tekstschrijver schakel je niet alleen in voor langere lappen tekst (long copy), maar ook voor redactiewerk. Ik neem interviews af en werk de teksten uit. Daarnaast redigeer ik bestaande teksten. Ik zet dan de puntjes op de i, zodat jij zonder zorgen je tekst online kunt zetten.

 

 

Write drunk, edit sober - Ernest Hemingway

Specialisme

De meeste tekstschrijvers, ik ook, hebben een specialiteit en een specifieke doelgroep. Een jaarnota schrijven of algemene voorwaarden opstellen is niks voor mij. Dat laat ik over aan een collega die hier ervaring mee heeft. Ik schrijf liever een overtuigende Over mij-pagina, onweerstaanbare salespagina’s en een heldere homepagina. Sommige tekstschrijvers gaan lekker op long copy, anderen bij short copy. Ieder zijn ding.

 

Copywriter

Heb je een wervende reclameslogan nodig? Of een aantrekkelijke advertentietekst? Dan moet je bij een copywriter zijn. Een copywriter heeft verstand van commerciële teksten en werkt meestal voor een reclamebureau. Zij schrijven mooie, krachtige en overtuigende zinnen. Marketing en branding is meer hun ding, vooral online. De kracht van een goede copywriter is korte en actieve teksten schrijven.

 

Van beide een beetje

Het verschil is heel subtiel. Sommigen zien duidelijk een verschil, ik zie het wat minder. Ik denk dat ik met mijn wervende webteksten een copywriter kan zijn en met teksten voor nieuwsbrieven en blogs een tekstschrijver. Ik noem mijzelf nu tekstschrijver, maar in den beginne (rond 2012) noemde ik mezelf een copywriter. Is leuk voor je SEO, maar uiteindelijk koos ik toch voor het Hollandse woord: tekstschrijver. Want dat is wat ik doe, ik schrijf teksten.

 

Overeenkomst

De meeste tekstschrijvers en copywriters hebben een specialisme. Niet alleen omdat we niet van iedere opdracht per se blij worden, maar ook om onszelf te positioneren in de markt. Waarom moet een klant juist met jou in zee gaan en niet met de buurman? Mijn niche is webteksten schrijven voor zzp’ers en kleine ondernemers. Het is goed om je te onderscheiden. Wees niet bang, je sluit daarmee geen klanten uit. Je trekt juist jouw favoriete klant aan.

 

Kortom: We doen allebei waar we goed in zijn en wat we leuk vinden. ‘En alles is oké’, zou mijn businesscoach zeggen.