Zoek jij een schrijver die structureel voor je gaat bloggen? Heb je nieuwe webteksten nodig? Zoek je een tekstschrijver die gespecialiseerd is in notariële teksten, gerechtelijke teksten of SEO-teksten? Maak je zoekopdracht zo specifiek mogelijk. Daardoor vis je namelijk direct een hoop goede kandidaten uit die volle vijver en heb je de eerste stap naar goede teksten gezet.
Goed, we gaan beginnen met de zoekopdracht. Ik ben voorstander van lokaal zoeken naar diensten of producten. Googel bijvoorbeeld eens: ‘tekstschrijver Veluwe’ of specificeer je opdracht: ‘Tekstschrijver webteksten Harderwijk’. Zoek zo specifiek mogelijk. Een goede tekstschrijver is dichterbij dan je denkt. Wat van ver komt, is niet altijd beter en wat goedkoper is ook niet.
En dan woon in je in Amsterdam en heb je tientallen hits. Daar zit je dan met je gespecificeerde doelgroep en je lokale zoekopdracht. Mijn tip: ga af op je gevoel. Open een paar websites en neus er eens rond. Als de site je aanspreekt, kun je kijken of de tekstschrijver een blog bijhoudt. Daarmee krijg je een indruk van de schrijfstijl.
Neem vooral ook een kijkje op de Over mij-pagina. Op een goede Over mij/ons-pagina leer je de tekstschrijver een beetje beter kennen. Hier stelt hij of zij zich voor, vertelt over zijn schrijfervaring en geeft wat privé-informatie bloot. En hij vertelt hoe hij jou helpt aan spetterende teksten. Wat hij daarvoor heeft geleerd en hoe hij dit aanpakt.
Er is niks mis met een beetje shoppen. De tarieven van tekstschrijvers liggen nogal uit elkaar. Een dure tekstschrijver hoeft niet per se een goede schrijver te zijn. Maar een goedkope tekstschrijver ook niet. Bovendien is een hoger tarief niet per se een duurder tarief. Misschien ligt de ureninschatting van de tekstschrijver met het goedkopere tarief hoger, dan de tekstschrijver met een lager tarief.
En dan heb je een tekstschrijver gevonden. Deze tekstschrijver komt uit de buurt, schrijft zoals jij zou kunnen praten, maakt geen fouten en schrijft lekker leesbare zinnen. En ook nog eens geschreven vanuit een originele hoek. Je vindt contactgegevens en besluit hem of haar te mailen. Misschien mail je die andere leuke copywriter ook gelijk. Wil je eerst het verschil weten tussen een tekstschrijver en een copywriter? Lees dan even mijn blog.
En terwijl je heen en weer mailt met de tekstschrijver proef je meteen even een beetje hoe de communicatie verloopt. Reageert ze vlot, beantwoordt ze je vragen, draait ze er niet omheen, heb je het gevoel dat ze je begrijpt?
Ik heb even een kort rijtje gemaakt met punten waar je op kunt letten.
Een goede tekstschrijver:
– stelt veel vragen. Ongemakkelijke vragen misschien. Hij of zij wil jouw bedrijf goed leren kennen
– neemt de tijd voor jouw teksten
– schrijft geen dertien in een dozijn-teksten, maar one of a kind, origineel en authentiek
– is druk en heeft niet direct tijd voor je. Ze heeft klanten en je zult misschien even moeten wachten.
Iemand gevonden waar je een leuke klik mee hebt? Vraag gerust een offerte aan. Zorg er wel voor dat je alle gevraagde informatie aanlevert. De tekstschrijver wil een goede inschatting doen van het werk en een realistische offerte voorkomt ongemakkelijke situaties.
Heb jij een schrijfklus en wil je weten wat dat kost? Stuur me gerust een mail naar sanna@tekstengebaar.nl en ik neem contact met je op. Mijn offertes zijn helder, uitgebreid en overzichtelijk.
Nieuwe teksten voor je website nodig? Of wil je beter gevonden worden en structureel een blog laten schrijven? Kom maar bij mij. Ik schrijf webteksten voor ondernemers die al een business hebben staan, maar hun verhaal niet goed onder woorden krijgen. Met een goede bak latte en de nodige knaagvoer on the side ga ik graag voor jou aan de slag.